STRAIGHT AHEAD
The music stems straight ahead from the very heart of modern Jazz, and yet
the straight ahead formula is by no means a straight jecket of neoclassicism.
The Christian Stock Trio is a closely knit unit that has played together for
the past ten years. All three members naturally move by the leader´s
personal musical compass whose cardinal points are melody, timing, freedom
and structure. Christian's imaginative lines are the backbone of the trio.
His intonation is perfect and his timing just as right. His solos glow with
the warmth of devotion to the very music. Walter Bittner's drumming is as
unobtrusive as it is supportive and is an epitome of tastefulness. Karel Ruzicka
from Prague is an exquisite pianist, whose mastery has it all at its disposal:
from delicate Bill Evansisms to sparkling Tommy Flanagan lines, with tact
and empathy as the sensible and sensitive limitations to his virtuosity. And
there is this undercurrent Of natura) and sober romanticism reminiscent of
the classical masters of his home country making his playing just unique.
With all these qualities the trio is a perfect match for the two guest soloists
Sheila Jordan is simply one of jazz' greatest vocal stylist's. Her phrasing
of the lyrics as well as her scatting are reminiscent of Clifford Brown trumpet
excursions. The four numbers that feature her are perfect collective efforts.
Adrian Mears, the trombone wizard from Australia, rounds off the album with
three rather seldom heard Duke Ellington composition thus adding that particular
ebullient and hefty touch which makes the album as a whole a well balanced
beautitul piece of music.
Thomas Fitterling
Author of Thelonious Monk, His Life and Music
Contributor to Jazz Podium, stereoplay and Rondo
Hier klicken für deutschen Text
STRAIGHT AHEAD
Die Musik dieses Albums kommt geradewegs mitten aus dem Herzen des Modern
Jazz und der Ausdruck "Straight ahead" bedeutet nichts anderes,
als dass sie aus einem Neoklassizismus schöpft. Das Christian Stock Trio
ist eine fest zusammengeschweißte Einheit, die seit zehn Jahren zusammenspielt.
All drei Mitglieder stehen der persönlichen musikalischen Auffassung
des Leiters nahe, dessen wichtigste Punkte Melodie, Timing, Freiheit und Struktur
sind. Die Basslinien von Christian Stock bilden denn auch das musikalische
Rückgrat des Trios. Stocks Intonation ist perfekt, ebenso sein Timing.
Seine Soli verstrahlen etwas von der Wärme der wahren Hingabe an die
Musik. Walter Bittners Schlagzeug ist ebenso unaufdringlich wie unterstützend;
ja, ist geradezu eine Verkörperung von geschmackvollem Schlagzeugspiel.
Der Prager Karel Ruzicka schließlich ist ein exquisiter Pianist, dessen
Meisterschaft alle großen Jazzpianisten einschließt: vom geschmackvollen
Spiel eines Bill Evans bis hin zu den funkelnden Pianolinien eines Tommy Flanagan,
dessen Spiel aber auch große Sensibilität verströmt. Und da
ist dieser unterbewußte natürlich und ruhige Romantizismus der
großen klassischen Pianisten seines Heimatlandes, der Ruzickas Spiel
so einzigartig macht. Mit all diesen Qualitäten bildet das Trio die perfekte
Basis für die beiden Gastsolisten. Sheila Jordan ist schlichtweg eine
der größten Stilistinnen des Jazzgesangs. Ihre Phrasierung wie
ihr Scatgesang erinnern an die Trompetenexkursionen des unvergessenen Clifford
Brown. Die vier Nummern, bei denen sie mitwirkt, sind ein gelungenes Beispiel
für perfektes Zusammenspiel aller vier Beteiligter. Adrian Mears, der
australische Hexenmeister an der Posaune, rundet schließlich das Album
mit drei selten zu hörenden Stücken von Duke Ellington ab und gibt
der Musik jenen über-schäumenden Touch, der das gesamte Album zu
einem fein ausgewogenen musikalischen Meisterstück macht.
Thomas Fitterling
Autor von Thelonious Monk, His Life and Music
Mitarbeiter von Jazz Podium, stereoplay und Rondo
1 | Autumn (Karel Ruzicka ) | 5:27 | |
2 | Gloria's Step (Scott La Faro) |
5:31 | |
3 | Peace (Horace Silver) | 4:53 | |
4 | Autumn in New York* (Vernon Duke) | 5:50 | |
5 | Barbados* (Charlie Parker) | 4:23 | |
6 | Sail Away* (Tom Harrell) | 5.53 | |
7 | Song of Joy* (Billy Preston) | 4.59 | |
8 | Elsa (Earl Zindars) | 5.49 | |
9 | Israel (John Carrisi) | 4.00 | |
10 | Day Dream** (Duke Ellington) | 7:02 | |
11 | I Got It Bad** (Duke Ellington) | 5.32 | |
12 | B-Sharp Blues** (Duke Ellington) | 3:51 | |
63:19 |
Christian Stock - bass
Karel Ruzicka - piano
Walter Bittner -
drums
Sheila Jordan* - vocal
Adrian Mears** - trombone
© 2000 yvp music